pozdrowienia z alei jerozolimskich
english/polski


Joanna Rajkowska

Pracuję w przestrzeni publicznej. Moje projekty powstają najczęściej w miejscach, które obciążone są traumą związaną z wydarzeniami z przeszłości, w których dochodzą do głosu społeczne lub etniczne antagonizmy. Nie próbuję doprowadzić do konsensusu, nie łagodzę konfliktów. Rozumiem moje działania jako tworzenie przestrzeni, w której owe napięcia mogą się ujawnić.

Moje projekty powstają we współpracy z ludźmi. W wydarzeniach, jakie tworzę, najistotniejszy jest element fikcji i święta, wzięcie rzeczywistości w nawias poprzez drobne interwencje dotyczące zmiany kontekstu zastanej sytuacji, podmiany/dodania elementów lub ich nazwania. Zmuszam do ustosunkowania się do zmiany, zbudowania na nowo relacji emocjonalnej, umiejscowienia siebie w nowym, zmienionym pejzażu.

Ingerencje zmieniają relacje do miejsc i zmieniają relacje ludzi wzajemnie wobec siebie - uzmysławiają różnice/podobieństwa, generują emocje i czasem prowadzą do konfliktów. Celem tworzonych przeze mnie sytuacji nie jest jednak komunikacja, porozumiewanie się. Próbuję wprowadzić uczestników w stan, w którym nie trzeba robić nic więcej niż wspólnie spać czy oddychać. Nie staram się ludzi zbliżyć do siebie, chcę, żeby najzwyczajniej byli wobec siebie. Jest to próba spotkania z założeniem, że najistotniejsza jest akceptacja prostego faktu, że jesteśmy obok siebie w tej samej przestrzeni.

Studiowałam u malarza, mistyka i znawcy teologii prawosławnej, profesora Jerzego Nowosielskiego. Profesor często powtarzał, że aby namalować dobrze jakiś przedmiot, trzeba się stać tym przedmiotem, utożsamić się z nim. Za jego słowami stała długa tradycja malarstwa ikon, tradycja w której przedmiot nie jest reprezentowany lecz jest obecny poprzez malarstwo.

W ten sposób malowanie stało się dla mnie doświadczeniem żywego, intensywnego kontaktu z rzeczywistością, sposobem komunikowania się. Doświadczenie to, przeniesione w sferę relacji międzyludzkich stało się bodźcem do tworzenia sytuacji i wydarzeń, w której najistotniejszy jest intensywny, pozawerbalny kontakt człowieka z człowiekiem.

fot. Bogdan Krężel

.....................................................................................................................................................

Joanna Rajkowska

www.rajkowska.com

Urodzona w 1968 roku w Bydgoszczy.

WYKSZTAŁCENIE

Studia na wydziale malarstwa w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków, 1988 - 1993
Studia na wydziale historii sztuki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 1987 - 1992, dyplom: czerwiec 1992
Studio Semester Program, State University of N.Y., Nowy Jork, 1994 - 1995

WYSTAWY INDYWIDUALNE

2007 Dotleniacz, projekt publiczny, Plac Grzybowski, Warszawa
Dotleń się, Galeria Nizio, Warszawa
2006 Wulkan Umea, Galeria Verkligheten, Umea, Szwecja
Zostaw to, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
2005 Dwadzieścia dwa zlecenia, Galeria Program, Warszawa
2004 Tylko Miłość, [projekt publiczny], Warszawa
2003 Formalna obietnica. Artysta do wynajęcia, Müllerdechiara Gallery, Berlin
2002 Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, [projekt publiczny], Warszawa
Rosa Stern i skutki uboczne, Galeria Nowy Wiek, Zielona Góra
2001 Dziennik Snów, Galeria XX1, Warszawa
2000 Satysfakcja gwarantowana, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Satysfakcja gwarantowana, AMS - Galeria Zewnętrzna
1999 Rzeczy, które robię wieczorem w Alejach Jerozolimskich, Galeria Manhattan, Łódź
W sobotę jem ciastka i onanizuję się, Galeria Otwarta, Kraków
1998 Menu of Desires, Galeria Bunkier Sztuki, Kraków
Galeria Starmach, Kraków
Miłość Człowieka Zwanego Psem, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa
1997 Lobster Lovers, Hallwalls Contemporary Art Center, Buffalo, USA
1996 Tercet na Skórę, Głos i Szaleńca, Teatr Bückleina, Kraków
Przypadłości. Nauka o chorobach wewnętrznych, Galeria Prowincjonalna, Słubice
Wieża ciśnień, ból głowy, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
1995 No Sign of Dying Soon, SUNY, NYC, USA
Podrażnienie, Galeria Zderzak, Kraków
1994 Płyny, Galeria Zderzak, Kraków

WYSTAWY ZBIOROWE

2007 Open House, Fundacja IASPIS, Sztokholm, Szwecja
11. praskie guadrienalle 2007, Praga, Czechy
Pamięć tej chwili z odległości lat, które miną, była Fabryka Schindlera, Kraków
2006 Paris Is Burning, Galeria Laurin, Zurych, Szwajcaria
Architektura intymna/architektura porzucona, Galeria Kronika, Bytom
Ulica Próżna 2006, Fundacja Shalom, Warszawa
W Polsce czyli gdzie?, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Pasaże poludniowo-wschodnie, PAC, Ferrara, Włochy
2005 Spectator T, Art Sheffield 05, Sheffield Contemporary Art Forum, UK
Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Jakoś to będzie. Wybory A.D. 2005, Galeria Piotra Nowickiego, Warszawa
Site-ations 2005, Cardiff, UK
Czas Kultury, Galeria Arsenał, Poznań
Horyzont zderzeń, Stara Rzeżnia, Art Poznań 2005, Poznań
Jak rozmawiać o sztuce współczesnej?, Galeria Arsenał, Białystok
Czas Kultury, Galeria Arsenał, Poznań
Horyzont zderzeń, Stara Rzeżnia, Art Poznań 2005, Poznań
Jak rozmawiać o sztuce współczesnej?, Galeria Arsenał, Białystok
2004 Śniadanie kontynentalne, KCB, Belgrad, Serbia
Łódź Biennale, Łódź
Busan Biennale, Busan, Korea
Wspomnienia z czasów niedojrzałości, Passage de Retz, Paryż, Francja
Biały Mazur, Bunkier Sztuki, Kraków
2003 Operacja myszy, Bunkier Sztuki, Kraków
Logo! No Logo?, Hogeschool West-Vlaanderen, Brugia, Belgia
Biały Mazur, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, Niemcy
Stockholm International Art Fair, Sztokholm, Szwecja
2002 Open House, Casino Luxembourg, Luxemburg
Rzeczywiście. Młodzi artyści są realistami, CSW, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Global Priority, Jamaica Arts Center, Nowy Jork, USA
Pejzaż semiotyczny, Galeria Charim, Wiedeń, Austria
Ostensiv-Moscow, Centralny Dom Artystów, Moskwa, Rosja
Oder-Sprung, Kunsthalle Essen, Niemcy
Polska, Teatr Akademia, Warszawa
2001 Na wolności w końcu, Sztuka Polska po 1989, Królikarnia, Warszawa
Ostatnia kobieta, Galeria Inner Spaces, Poznań
Ostensiv, Kunstraum B/2, Lipsk, Niemcy
Irreligia, Atelier 340 Muzeum, Bruksela
Słubice - Kraków, Galeria Prowincjonalna, Słubice
2000 Scena 2000, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Na wolności w końcu, Sztuka Polska po 1989, Kunsthalle Baden-Baden, Niemcy
Postindustrialny smutek, Kunstverein Wiesbaden, Niemcy
1999 Blue Fire, 3rd Biennial Praque, Praga, Czechy
1998 Fragment Kolekcji 3, Zachęta, Warszawa
1997 Re-Bates, The L.C.Bates Museum, Hinckley, Maine, USA
1996 Art in Poland, New Directions, UB Art Gallery, Buffalo, USA
Sensitive, Galeria Arsenał, Białystok
Solvay, Blok A/D, L'Atelier, Kraków
1995 Unter Einem Dach, Podewil, Berlin
1994 Let Me Wash Your Hands, Sauce Place, New York

NAGRODY I STYPENDIA

2006 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Stypendium Fundacji IASPIS, Umea, Sweden
2001 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
1998 The Civitella Ranieri Fellowship
1997 The Skowhegan School of Painting and Sculpture Fellowship
1996 The ArtsLink Partnership, Buffalo, NY
Nagroda Prezydenta Miasta Krakowa, Kraków
1992 Kunsthaus Horn, Austria